tisdag 9 juni 2009

153 kvinnor som dödats av sina män

Se Aftonbladet berätta om de kvinnor som dödats av sina män eller X-män under 2000-talet. Vilka var de? De allra flesta – 114 kvinnor – slogs ihjäl i sina hem. De dödades med morakniv, yxa, stekpanna, telefonsladd, rep, koppel, svärd, sten, brödkniv, kofot. Med bara händer. Eller fötter. Några sköts. De flesta dog i sina egna sängar.

De var i åldrarna 15 till 86 och arbetade som kallskänka, advokat, lokalvårdare, lärare, socialarbetare, väktare, kantor, tågvärd och mekaniker. De bodde i villor, i lägenheter, i städer och på landet. De lämnade efter sig 126 minderåriga barn.

Kvinnomorden bara pågår. På ungefär samma vis, sedan decennier. Lika många dör. Ungefär 17 kvinnor dödas varje år. År efter år efter år.Kunde någon av dem ha räddats?

Jag kunde ha varit en av dem. När jag väntade mitt första barn blev jag slagen i magen av pappan. Senare slog han mig fler gånger, en gång rakt över näsan så att det blödde när vi åkte bil. Sedan upprepade gånger. Han sa håll käften "din feta kossa" och åkte och jagade hare när jag väntade vårt andra barn och fick missfall. Jag ville han skulle stanna hemma och hjälpa mig till läkare. Istället fick jag ensam åka taxi 15 mil till närmaste sjukhus.

Så småningom lämnade jag honom, men min självkänsla var så stukad att jag inte tyckte att jag var värd något bättre. Min självkänsla var obefintlig. Jag anmälde honom aldrig, vilket jag ångrar idag. Han fortsätter säkert på samma sätt med andra kvinnor. En gång misshandlare alltid misshandlare. Till råga på allt tar min äldsta son avstånd från mig och tyr sig till honom istället. Jag har aldrig berättat för honom hur jag blev behandlad. Jag har hoppats att han skulle upptäcka hans rätta jag.

Mitt råd till dig som misshandlas är därför: Gå vid första slaget! Det vill jag verkligen understryka! Stannar du kvar riskerar du att trasas sönder både fysiskt och psykiskt. Du riskerar att förlora din självkänsla och ditt människovärde för att till slut kanske hamna i en liksäck på bårhuset.

Tro inte på hans löften om bättring! Han manipulerar dig och tar bit för bit bort allt självförtroede och självkänsla. Han isolerar dig från omvärlden pga sin svartsjuka, som du kanske tycker är smickrande till att börja med. Men se upp! Till slut tycker du att du förtjänar hans vrede. Om ni separerar kommer han också att försöka ta era barn och får troligen behålla vårdnaden om dem.

DU ÄR VÄRD NÅGOT BÄTTRE, NÅGON SOM ÄLSKAR DIG!

Läs också vad Beatrice Ask säger om kvinnomisshandel. Varför görs det inget!

Bloggar: , , , ,

Inga kommentarer: