fredag 22 januari 2010

80% blir bättre av steloperation


I förrgår fick jag äntligen ändan ur vagnen och köpte mig ett par broddar på Claes Ohlsson för ca 220:-. Jag har inte kunnat gå ut på flera veckor pga  halkan, Vill ju inte bryta armar eller ben, men tyckte att broddar bara var för gamlingar. Till slut fick jag krypa till korset för att kunna gå ut över huvud taget. Men jag är jätteglad att jag gjorde det! Broddarna är lätta att sätta på, med kardborreband och det känns knappt att man har dem. Kanonbra!

Annars är min rygg ganska kass just nu. Fick kallelsen med information om steloperationen igår. Ska bl a fylla i ett formulär från Svenska ryggregistret. Tyvärr blev jag väldigt medveten om vilka begränsningar av aktiviteter och umgänge, mina ryggproblem ger mig. Mitt liv har blivit mer och mer inskränkt och beskuret för varje år.  Jag har fått avstå från bio och andra utåtrikade aktiviteter och inte orkat umgås med släkt och vänner som tidigare. Men nu känner jag att hoppt tänds att jag ska bli bättre efter operationen och kunna resa, dansa, gå på konserter mm. Vilken dröm!

Här kan du läsa om resultaten av olika ryggoperationer utifrån olika diagnoser och som baseras på material från Svenska ryggregistret. Symtom av min diagnos (kotförskjutning) spondylolisthes finns också här.

Resultaten baseras på 2004-2006 års operationer inregistrerade i Nationella Ryggregistret SweSpine och redovisas för de kliniker som opererat minst 25 patienter. Cirka 80% av all opererade patienter upplever sig förbättrade, 15% är oförändrade och 5% upplever sig sämre än före operationen. det finns alltså enviss risk att jag blir sämre, men jag hoppas givetsvis att jag ska tillhöra de 80 % som blir bättre, även om jag får vara realistisk och inte tro att jag ska bli helt återställd.

Bloggar: , , , , , Göteborg, ryggont, ont i ryggen
ischiasvärk

8 kommentarer:

ulrika sa...

Hej hej!
Jag väntar på tid för steloperation på Spine Center i Göteborg. Ska dit på torsdag nästa vecka och hoppas då få lite klarhet när detta ska ske. Har du fått ett datum?
Har bara läst lite då och då i din blogg men man känner igen sej i ditt senaste inlägg att man blir mer och mer osocial och begränsad med nära och kära. Lycka till med operationen
/Ulrika

Kaktusblomman sa...

Ja, om en månad. Lycka till! Hoppas att du får chansen också.Men tänk på att skriva ner dina symtom, precis vid vilka tillfällen du har ont och var innan du träffar doktorn (ta med dig lappen). Annars finns risken att det inte blir någon op. pga kommunikationsmiss.Det höll på att hända mig.

Anonym sa...

Hej igen!
Har skrivit ner allt men första gången jag var på Spinecenter och träffade min läkare (för ca.1 år sedan) ville han inte se mina papper utan ville själv bilda sej en uppfattning med hjälp av röntgenbilderna. Sista gången fick jag berätta mera och då verkade det som han fick en annan syn på saken. Ska dit nu på torsdag 28/1 så då får vi se vad som händer.
Syns dina smärtor på röntgen?
Har du utstrålning i benen, höfter, ljumskar?
Min smärta syns på röntgen (om det nu är därifrån det kommer vilket kommer visa sej när jag gör blockaderna). Har ont i höfterna, ischiassmärtor och svag i benen..

Kaktusblomman sa...

Ingen smärta syns på röntgen, men på mina röntgen bilder syns det att en nerv är i kläm och att kotan glidit.Jag har utstrålning mot höften och i benet, ischias och svag i höger ben. De utredde mig i ett år innan de bestämde sig.Fick träffa sex olika läkare på ett år,en privat som remitterade mig, en på Sahlgrenska, en på Carlanderska och tre på Spine Center. Så bli inte besviken om de börjar krångla.Det verkar nästan som de satt i system att man ska träffa flera läkare?

Som jag förstod det var det viktigt hur jag beskrev mina symtom., tex var på benet det strålar (ska motsvara den nerv som är i kläm). Man kan också lägga blockader för att fastställa var smärtan sitter. Har du anmält att du vill utnyttja vårdgarantin?Hör gärna av dig så jag får veta hur det går! Lycka till!

Ulrika sa...

Har en sjukförsäkring genom jobbet så jag har fått träffa många läkare både på Carlanderska , Orthocenter och nu Spinecenter och privata allmänläkare under de här 2 åren jag har haft ont. Jag har gjort 6 magnetröntgen och har tagit en massa prover för att fastställa att jag inte lider av någon sjukdom..men jag är hur frisk som helst (visst). Jag jobbar heltid på kontor med ekonomi och klarar nog det pga jag inte just nu inte gör en massa jobbiga rörelse och träning på fritiden..Det funkar bäst när jag inte gör någonting men hur mår man när man inte kan röra sej..vid minsta liten promenad får jag smärtor framförallt i rygg och höfter.
Hoppas du kan utöva lite träning för att må bättre...här är det helt kört.
Jag skriver igen
/Ulrika

Kaktusblomman sa...

De sa till mig i många år att inget gick att göra, ffa min distriksläkare som vägrade remittera mig till ortoped och det var flera års väntetid till ortopeden på Sahlgrenska.

Jag var till Ryggkirurgiska i Strängnäs både 2003 och 2006 , men Mario Ruiz sa att det inte var någon kotförskjutning trots att den syntes på röntgen , 7 mm redan 2004(!). Men han tyckte inte att det behövdes någon ny röntgen fastän det var flera år sedan jag röntgades, konstigt nog. Istället gjorde de en sk, diskruckning (billigare) som inte gav något utslag .

Diagnosen från Ryggkirurgiska blev därför "misstänkt muskulär problematik" och jag rekommenderades sjukgymnastik (!)och jag fick därför vänta i två år till.

Så ge inte upp. Men det är också så att man i regel inte får operation, om man inte försökt träna utan resultat först.
Kanske har frågat det tidigare, men har du testat pilates? Jag klarade mig hyfsat med hjälp av det i många år.Jättebra om man har ont i ryggen. Men man får ta det försiktigt och inte göra rörelser som gör ont.Viktigt att stabilisera (träna) mage och ryggmuskler (inre muskler).

Jag håller tummarna!

Hälsningar

Kaktusblomman

Ulrika sa...

Hallå igen..
Inte klokt vad jobbigt du måste ha haft det:( inte lätt när man träffar fel personer hela tiden..
Jo jag har tränat pilatusboll och jag lovar att jag är riktigt duktig på den..kan jonglera med bollar halvstående på den;)..har även tränat andra typer av stabilitetsträning med hjälp av olika sjukgymnastikprogram men alla övningar gör att jag bara får ondare..har varit på akupunktur 5-6 gånger men icke..Mckenziemetoden (övningar bakåt)=huggande smärta. Naprapat, kinesiologi....
Har varit på Spinecenter idag och träffat Åke Blixt som är min läkare och jag ska göra blockader v. 8 sedan bestämmer vi om det blir operation eller ej.
Vilken läkare har du?

Kaktusblomman sa...

Det låter som om operation eller blockader var det enda raka.Men blockader är ingen säker diagnosmetod, säger min smärtläkare.

Hälsningar

Kaktusblomman