onsdag 20 januari 2010

Felaktigt rörelsemönster ger ryggbesvär

Idag har jag väldigt ont i ryggen. Stillasittande i möte och arbete med att göra grattiskort är orsaken till den svåra smärtan idag. Jag är stel som en glasspinne och klarar knappt att få på mig kläderna. En påklädare hade suttit bra! Tack och lov fick jag mina hjälpmedel inför operationen hemkörda igår, så de kommer väl till pass nu. Toaförhöjare, kniptång och glidlakan är perfekt när ryggen har kraschat.

Läste om i en avhandling på Sahlgrenska, att ryggont ofta orsakas av ett felaktigt rörelsemönster. Personer med långvarig ryggvärk skyddar sig ofta från smärtan genom att omedvetet begränsa sina rörelser. Med tiden har det felaktiga rörelsemönstret blivit till en vana trots att skadan eller överbelastningen som gav upphov till ryggbesvären inte längre finns kvar, säger sjukgymnasten Christina Schön-Ohlsson.

Det kan man träna bort genom att gå kurser i t ex Feldenkreismetoden och Basal Kroppskännedom  . Där  kan man med hjälp av en handledare, själv upptäcka att man rör sig fel och att man kan förändra sitt beteende med hjälp av ett bättre rörelsemönster. Det leder till att man blir kroppsmedveten och på så sätt litar på sin rörelseförmåga igen. Man blir också medvetn om hur känslor sätter sig i kroppen som muskelespänningar.

FAKTA RYGGBESVÄR
Så många som var femte svensk beräknas ha ont i ryggen nån gång under ett år. För de flesta går värken över, men för cirka 200 000 personer blir den långvarig. I 80 procent av dessa fall finns ingen sjukdom eller skada som kan förklara smärtan. Om man kan härleda orsaken beror ryggsmärtan på diskbråck, stenos eller benskörhetsfraktur och i sällsynta fall andra tillstånd.

Bloggar: , , , , , Göteborg, ryggont, ont i ryggen
ischias

2 kommentarer:

Nonna sa...

Ja, jag tror absolut det är så, vi får skador av att röra oss stelt och konstigt. Feldenkrais känner jag igen från sjukvården.
Du frågade en gång för länge sen om interferens och Combo har jag för mig och det har jag nog inte svarat på. På http://www.cefar.se/treatments.asp?id=&cat=Interferens kan du läsa mer om det och andra metoder. När blir din operation?
Lycka till så jättemycket.
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Tack för det!I mitten av februari blir operationen.