onsdag 19 januari 2011

Skelning orsak till dubbelseende

Jag besökte ögonläkare idag pga att jag fått mer och mer besvär med synen (på nära håll) och dubbelseende. Hon undersökte mig väldigt noga och fann till slut att jag skelade kraftigt och att mina glasögon, som jag köpt för tre år sedan var alldeles för svaga. Läsglasögonen var 1+ och jag behövde 3,5 +. Då kan ni tänka er hur dåligt jag såg på nära håll!

Jag har aldrig tyckt att de varit bra fastän de kostade 3500:- och var köpta på Synoptik.Nu fick jag rådet att köpa mig läsglasögon på Apoteket och ska om några veckor få komma till en Ortoptist som ska undersöka mina ögon grundligare. Ev. kan det bli tal om operation.

Det kanske är därför jag missar ibland när jag ska ta ställa bort något och går emot saker. Håller också huvudet snett, så jag kanske får mindre ont i nacken när detta är fixat.

Orsaker till skelning:
Arv
Okorrigerade brytningsfel (översynthet, närsynthet, astigmatism)
Ögonskada/ ögonsjukdom
Långvarigt nedsatt allmäntillstånd
Vissa riskfaktorer under graviditet och förlossning
Trauma (t.ex. skallskador)
Neurologiska sjukdomar
Systemsjukdomar

Symtom
- blundar ofta med ena ögat
- onormal huvudhållning
- huvudvärk
- sveda i ögonen, dimsyn, ljusskygghet
- dubbelseende
- dålig avståndsbedömning/tar vid sidan om
- snubblar, går på saker
- kisar, gör grimaser
- dålig uthållighet vid läsning
- ögondarr

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin, Göteborg

Inga kommentarer: