tisdag 14 juli 2009

Ryggskadad fick möta 36 läkare utan diagnos

Calle Törnqvist Törnqvist har träffat 36 läkare – utan att få en diagnos! I dag är han sjukpensionär sedan 3,5 år tillbaka. Han har svårt att gå, och måste ta hjälp av en rollator.I cirka två år efter fallet som orsakade hans besvär, var han sjukskriven. Han blev tvungen att få ett nytt läkarintyg varje månad, vilket delvis förklarar det stora antalet läkarbesök. Calle beskriver hur han blir skickad fram och tillbaka.

Detta är inget ovanligt när det gäller ryggbesvär. Jag fick höra av olika läkare i femton år, att det inte var något fel på min rygg. 2004 konstaterade de att det var en kotförskjutning ländryggen, men det gick ändå inte att göra något sa man. Det var först när jag kom till en duktig ortoped jag fick remiss till Ryggenheten på Sahlgrenska. Nu är jag uppsatt på väntelistan för steloperation!

Det gäller tydligen att komma till RÄTT läkare och få göra RÄTT undersökningar. Ryggkirurger ser t ex andra saker på röntgen och MRT än "vanliga" ortopeder.På slätröntgen ser man i stort sett bara skelettskador,men inga mjukdelar som muskler och ligament. Därför ska man alltid begära att få göra MRT eller möjligen datortomografi om man har långvariga och svåra ryggbesvär med domningar och känselbortfall.

Bloggar: , , , , ,

Inga kommentarer: