tisdag 15 mars 2011

Trötthet ett vanligt problem

Sömnbehovet varierar mycket från person till person, men det minskar vanligtvis hela livet.

Små barn behöver ofta mycket sömn. Under de första åren kan sömnbehovet vara upp till 16 timmar per dygn. Behovet avtar långsamt under barndomen, men de flesta skolbarn behöver minst 10-12 timmars sömn för att vara pigga på dagarna. I vuxen ålder behöver de flesta minst 6-8 timmars sömn, men det är stor skillnad mellan olika personer. Äldre kan ofta klara sig med ännu mindre sömn.Onormal trötthet kan bero på sjukdom, som t ex infektioner, cancer och andra bristtillstånd.

Själv känner mig jättetrött så fort jag lägger mig för att vila ryggen (flera ggr per dag). Tror själv att orsaken är att jag äter smärtstillande läkemdel som har den biverkan. Jag är beroende av insomningstabletter för att kunna sova ordentligt på natten. Tar jag inte dem, så vaknar jag efter några timmar och sedan med jämna mellanrum.

Kronisk trötthet är inte bara inbillning har ny forskning visat.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , medicin, Göteborg, intressant,

Inga kommentarer: