tisdag 15 juni 2010

Långtidssjukskrivna kränkta i vården

Långtidssjukskrivna personer känner sig ofta kränkta och dåligt bemötta inom vården, visar en enkätstudie bland långtidssjukskrivna i Stockholms län.

Totalt svarade 5 800 långtidssjukskrivna på enkäten, varav drygt var fjärde, 28 procent, uppgav att de haft negativa erfarenheter av sina möten inom vården. Dessutom kände flertalet personer inom den gruppen sig kränkta. Maja Wessel berättar till Upsala Nya Tidning att både de med positiva och negativa erfarenheter från vården någon gång känt sig kränkt.

Jag som har träffat många långtidssjukskrivna kan intyga detta.Jag har också samma erfarenhet själv, tex läkare som pratar i telefon under besöket, läkare som inte lyssnar på vad man säger, läkare som inte sätter sig ner utan man får prata med dem i liggande ställning med ansiktet nedåt. När jag var nyopererad och skulle ta stygnen på VC vilade jag mig på en bänk i ett behandlingsrum . Då kommer en sköterska in och säger: Ligger du här och vilar dig? Tänk om man fått göra det?

Jag har många exempel på dåligt bemötande,men också många på bra. Bra bemötande är t ex att bli sedd och respekterad som en person inte som ettt föremål, att få vara delaktig i vård och behandling , att personalen inte pratar över huvudet utan med mig osv..
Bloggar: , , , , , , , medicin, intressant

1 kommentar:

Agnetha sa...

Hejsan !
Detta kan jag skriva under på för det blev jag idag när jag ringde VC om min ångest. Distriktssköt. Lilian jag pratade med verkade inte helt patent och ställde frågor inte ens min distriktsläkare ställt eftersom vederbörande läst min lååååååååååååånga och tjocka journal.
Skyndade mig skriva ett mycket argt mail till VC och förklarade hur kränkt, klappad på huvudet och mindregjord jag kände mig, idiot ! Tänker inte ta sånt oavsett hur mycket ångest jag har är jag inte dum i huvudet.