onsdag 15 december 2010

Stress och nackskada kan leda till tandgnisssel

Stress är den vanligaste orsaken till att tandgnisslande blir ett problem. För många hjälper en bettskena för att få en god natts sömn.Var uppmärksam på om du ofta vaknar med huvudvärk, ömmande tänder eller irriterad tunga. Det kan vara symtom på bruxism - en ofrivillig rörelse av käken där du gnisslar eller pressar ihop dina tänder - och du kan behöva en bettskena.

Nackskador är ett också en vanlig orsak. Själv tillhör jag den kategorin.Nu mera har jag ständig smärta i munnen. Tungan domnar bort och det sticker i gommen. Jag är också överkänslig mot kryddor och andra starka smaker.Min bettskena är inte alls behaglig att använda, som det står i artiklen, Tvärtom, ibland känns det som att jag ska kvävas och om jag är tätt i näsan är det omöjligt att andas genom munnen och jag blir torr i munnen.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin, Göteborg,   intressant,

Inga kommentarer: