söndag 4 juli 2010

Elstimulering av ryggraden

Här kan ni läsa om elstimulering av ryggraden som man kan få vid olika typer av svår nervsmärta. Elektrisk stimulering av centrala nervsystemet för behandling av svåra smärttillstånd har varit i bruk sedan 1960-talet. Den vanligaste metoden i dag är elektrisk ryggmärgsstimulering (spinal cord stimulation, SCS). SCS var den första kliniska tilllämpningen av portteorin (gate control theory) från 1965.

SCS är framförallt effektiv vid neuropatiska smärttillstånd. Elstimulering av ryggmärgen har visats ge upphov till olika effekter, beroende på vilken nivå den appliceras. Därför kan metoden också ha effekt på ischemisk smärta, och när det gäller denna typ av smärttillstånd (ischemisk smärta i extremiteter eller angina pectoris) anses metoden inte direkt verka på den smärtgenererande mekanismen utan primärt på den lokala ischemin. När denna hävs får man också lindring av smärttillståndet.

Bloggar: , , , , , , , medicin,

2 kommentarer:

Lenas Värkstad sa...

Jag har en baksträngsstimulator inopererad. Första veckan hjälpte det lite, men nu, efter ett år, har jag ingen som helst nytta av den. Bara bekymmer. Den bedövar underlivet så jag kissar på mig! Därför använder jag den inte mer.

Men att tala om det för smärtläkaren är svårt, han blir bara arg och sur!! Sist jag träffade honom och sa som det var, reste han sig och röt: Ja, då kan jag inte hjälpa dig mer.
Man är ju så beroende av läkarna så jag lovade att göra ett försök till. Samma dåliga resultat.

Viktig blogg du har!

Hälsn. Lena

Kaktusblomman sa...

Byt läkare! En som inte har någon empati ska du be att fara och flyga!Stå på dig och br att få blockader tex om du inte testat?