söndag 4 juli 2010

Svårt att hålla sig på mattan!

Nu är det fyra månader efter min ryggoperation. Jag har haft fullt upp med att träna på sjukgymnastiken (fick börja med det efter två månader) och gick först 3 ggr/vecka och nu sista månaden 2 ggr/vecka. Träningen har varit rolig och gett mig energi och stimulans. Nu känner jag mig riktigt stark och i ganska god form, men en hel del återstår att göra.

Min sjukgymnast är helt underbar och stöttar mig på alla sätt. Nu under semesterstängningen  har hon gjort ett sommarprogram som jag får träna själv 3 ggr/vecka. Jag köpte en pilatesboll med pump och cd-skiva på Team Sportia,  som jag tänker använda.

Om du ska stelopereras får du ställa in dig på att träna mycket efter operationen för att återfå konditionen. Senor och muskler som varit avskurna  eller dysfunktionella, ska återfå kondition och styrka. Nerver i ryggen, som varit i kläm ska också återfå funktionen.

Jag har fått tillbaka styrkan i högerbenet, men tyvärr har jag fått mer ont i ryggen och foten domnar lite.  Sjukgymnasten tror att jag varit för aktiv och inte lyssnat på min kropp, som tydligt skriker när jag står framåtlutad eller sitter för länge. Det har varit för mycket aktiviteter sista tiden med besök från Norrland och min älsklings födelsedag. Jag har så svårt att hålla mig på mattan när jag ser saker som ska göras och vill så mycket. Jag älskar tex att pyssla i min lilla trädgård, men det tycker inte ryggen om. Det här att inte böja sig fram för att plocka upp saker från golvet och plantera blommor som jag köpt är ren tortyr.

Jag har också svårt att sitta och stå längre stunder, vilket ställer till problem när man vill gå på bio eller konserter. Försöker nu använda korsetten jag fick före operationen och den är bra när man ska shoppa eller gå längre sträckor. Men jag har ännu inte kommit tillbaka till samma aktivitetsnivå som jag hade innan operationen utan måste lägga mig och vila ryggen några gånger per dag.

Som ni förstår, känner jag mig otålig och vill få resultat snabbt. Men så funkar det inte, har man haft problem i årtal kan man inte bli fullt frisk på ett par månader. Ett helt lass med tålamod krävs.
Bloggar: , , , , Göteborg, ryggont, ont i ryggen, ischias, värk, ,

Inga kommentarer: