måndag 15 februari 2010

Receptfria läkemedel livsfarliga

Flera stora studier har visat att antiinflammatoriska värktabletter har allvarliga biverkningar som magblödningar, hjärtinfarkt, hjärtstillestånd. Christian Torp-Pedersen, professor i kardiologi, är en av de forskare vars studier avslöjat farorna med läkemedlen. Han poängterar att både unga och gamla, friska som sjuka, riskerar att drabbas av farliga biverkningar.

Christian Torp-Pedersen hävdar att dödligheten är lika hög som i trafiken.
Diklofenak, som i Sverige bland annat säljs receptfritt under namnen Voltaren och Eeze, är allra värst. Men också ibuprofen, som exempelvis finns i Ipren, medför en liten ökad risk för hjärtinfarkt och stroke.

Han rekommenderar i stället de som lider av muskel- och ledvärk att ta läkemedel med paracetamol, som Alvedon, Reliv eller Panodil.

Bloggar: , , , , , , , Göteborg, , , , ,

2 kommentarer:

Lenas Värkstad sa...

Hej igen!

Jag kan inte tiga måste få berätta vad som hände mig när jag tog en Voltaren.

Jag fick en anafylaktisk chock! Klarade mig tack vare att jag hann ringa en vän som snabbt var här och som fick hit en ambulans, sen blev det blåljus till sjukhuset , fast det vet inte jag om. Fick övernatta där och sen hem på darriga ben.
Läkaren som skrev ut mig talade om att jag aldrig mer kunde ta en Treo, ibumutin eller något antiinflammatoriskt alls.

Detta borde också varnas för i bipacksedeln.Har aldrig förr varit allergisk mot något alls och nu detta.

kram Lena

Kaktusblomman sa...

Stackars dig! Vilken tur du hade som överlevde!Det är ju livsfarligt med anafylaktisk chock.Det är många som inte tål salicylsyra o dyl. jag får själv klåda när jag äter dikofenak(voltaren)regelbundet. Använder däremot Eeze som spry för min onda nacke och det funkar bra.Men man kanske inte ska överdriva det heller.