torsdag 25 februari 2010

Ryggen känns som den är av,men det är hopp om liv

Men jag mår bättre idag än tidigare. Idag satt jag uppe och åt både till lunch o middag. visserligen bara 5 minuter, men ändå. Klarar att vara uppe korta stunder och kan klä mig själv nu också, liggande i sängen. Tror att jag klara mig utan hemtjänst från måndag. I morgon ska jag i alla fall få hjälp med att duscha och på kvällen kommer sonen. Då ska vi äta hämtmat för min man är borta till sent. Hoppas att jag kan ligga på soffan i vardagsrummet då. Det känns trevligare, men hittills har det inte gått. Det är som att ligga på ett stengolv utan madrass när man har ryggskott.

Läste en bok om demensvård  idag, "Att möta personer med demens" skriven av Anna-Karin Edberg. Jättebra! Min mamma har blivit så dement att hon inte känner igen mig längre. Jättejobbigt, men i boken fick jag bra förklaringar till hennes beteende och många bra tips. Hon är en sk. vandrare som går oavbrutet nästan dagarna i ända. Det har gjort att hon tappat mycket i vikt efetrsom hon knappt sitter ner och äter. Men å andra sidan har hon alltid varit i rörelse, tidigare också, och man ändrar oftast inte sin personlighet när man blir dement. Men det är klart att det inte får gå ut över hennes hälsa.

Störande beteende, t ex  vandring, oro och aggressivitet, beror oftast på att de inte får sina behov tillgodosedda. De kan ha en infektion, t ex UVI. Kan också vara t ex smärta och oro/ångest eller att de får dålig omvårdnad. Även dementa har känslor och ska behandlas respektfullt med hänsyn till deras integritet och personlighet.

Bloggar: , , , , Göteborg,, , ,  ,  ryggont, ,

4 kommentarer:

Bille sa...

Ja huva:(
Jag har hört detta du skriver om, att tiden efter en stel operation liknar ett helvete. Du får inte ge upp nu, Det vet jag att du INTE gör.
Jättebra att du skriver så mycket du orkar om din besvär och framsteg, och är de än så små. Det hjälper oss andra som står inför samma op och söker efter information.
Krya på dig.
Kram Bille

Kaktusblomman sa...

Idag har jag orkat vara uppe mer. Det går framåt!

Kristina Birkesten sa...

Kaktusblomman!
Vad skönt att det går framåt! Himmel, du har kommit långt som redan kan klä dig själv. Bra jobbat!

Jag är aldrig opererad i ryggen men jag har varit nära flera, och det brukar ta tid.

Hoppas det fixade sig att ligga i soffan och äta hämtmat, annars går det nästa gång!

Demens är gräsliga sjukdomar. Tänker ofta på att det kallas "de anhörigas sjukdom".

Den drabbade lider naturligtvis, men det gör också familjen å det grövsta.

Att behandla dessa sjuka med respekt borde vara självklart men är inte alltid det.

Ofta är vården dålig på precis det du säger, kolla UVI eller andra bakomliggande somatiska problem. Är en människa dement så skyller vården ofta allt på sjukdomen.

Jag har mött patienter som blivit lugna och mindre ångestladdade efter att man upptäckt och åtgärdat ett smärtsamt nageltrång och dito analbesvär.

Om inte patienten kan uttrycka det är det extra viktigt att lyssna på anhöriga och läsa patientens kroppsspråk.

Det finns mycket övrigt att önska i vården av både gamla och dementa människor.

Kämpa vidare! Många varma tankar och kram!

Kaktusblomman sa...

Tack! Du har helt rätt om demensvården. Man måste titta på kroppsspråk och minspel för att avgöra hur de mår och inte bara skylla allt på sjukdomen.Ett livsberättelse är jätteviktig så man vet hur de var innan.

Kram!