torsdag 5 februari 2009

Har din bil ett godkänd skydd mot whiplash?

Whiplashskadan är den vanligaste skadetypen vid bilkollisioner. Skadan inträffar i alla kollisionsriktningar men påkörning bakifrån är den vanligaste. Av alla olyckor som leder till initiala nackbesvär leder cirka 10% till kroniska besvär. Ett bra whiplashskydd halverar risken för whiplashskada. Själv är jag påkörd från alla riktningar.

Ett bra whiplashskydd ska minska huvudets rörelse i förhållande till överkroppen. Det räcker sällan med ett bra huvudstöd utan hela stolens utformning måste anpassas för att minimera den relativa rörelsen mellan olika kroppsdelar. Folksam har tillsammans med Vägverket utvärderat bilstolars skyddsförmåga med hjälp av krockprov. Varje stol testas i tre olika hastigheter och därmed gynnas robusta stolar som klarar sig bra vid olika krocksituationer.

Här kan du testa om din bil har godkända skydd mot whiplash. Du kan också se en lista med krocktestade bilar. Jag såg en engelsk film igår om krocktestning. Där framgick det att Volvo varit föregångare vad gäller krocksäkerhet. Jag skulle själv inte ha överlevt två av mina bilolyckor om jag hade haft bilar som gett sämre skydd.




Inga kommentarer: