onsdag 30 september 2009

Uppdrag granskning ang. whiplashskador

I kvällens Uppdrag granskning tog man upp att många svenska åker till utlandet för att steloperera nacken pga outhärdliga smärtor efter whiplashskador. Själv skulle jag aldrig utsätta mig för det. Jag är nackskadad flera gånger och har på grund av det haft återkommande huvudvärk och svår nacksmärta, men har fått bra hjälp tack vare smärtstillande blockader av smärtläkare. Jag tror att många som nu opereras också skulle vara hjälpta av det.Tyvärr erbjuder inte den offentliga vården blockader lika lättvindigt som man erbjuder värktabletter, fastän blockaderna har färre biverkningar och t ex inte orsakar dåsighet eller magproblem. För min del fick jag livet tillbaka.

Alla som har långvarig smärta ( mer än tre månader) borde få komma till smärtklinik eller smärtläkare och hjälp av ett team med olika kompetenser.

Bloggar: , , , ,värk,

Inga kommentarer: