söndag 18 januari 2009

Värkstaden ett bra stöd i vardagen

Värkstaden är en självhjälpsgrupp för de som har långvarig smärta. Det har varit en otroligt bra hjälp för mig . Där har jag fått vänner för livet och lärt mig hantera min smärta, samidigt som jag fått kunskap och växt som människa. Vi pratar om ett tema från Gunilla Brattbergs bok "Väckarklockor" när vi träffas. Ibland har vi föreläsningar och gör studiebesök också.

Mötesregler
· Vi har tystnadslöfte
· Vi håller tiden
· Vi talar med varandra, inte om varandra
· Vi avbryter inte den som talar
· Vi ger Inte ge råd, eller oombedda kommentarer
· Vi visar respekt för andras tankar och känslor
· Vi hjälps åt så att alla får möjlighet att tala lika mycket
· Vi börjar och slutar vid angiven tidpunkt
· Vi talar inte om hur andra ska tänka, handla och göra, i
stället om hur vi själva tänker, handlar och gör.
· Vi är beredda på att det kan uppstå irritationsmoment eller konflikter och att vi då hjälps åt att lösa dem tillsammans.
· Vi intar en hållning av ödmjukhet inför varandras olika problem hur de än ter sig.

Man behöver inte anmäla sig i förväg och kan komma och gå när man vill. Tveka inte att kontakta en Värkstad om det finns någon i närheten där du bor. Det kan du kolla här






Inga kommentarer: