söndag 29 mars 2009

Rollerna förändras snabbt

Du som är frisk idag kan vara sjuk i morgon. sånt är livet. Tänk på det du som spottar på och föraktar den som är sjuk eller av andra anledningar inte kan arbeta. Det har jag själv fått erfara efter att ha varit med om en trafikolycka, som gjort att jag inte längre kan arbeta. Jag hade läst på universitetet i fem år, hade skaffat mig en yrkesutbildning och kunde äntligen börja tjäna pengar och göra karriär när det hände. På några sekunder var mitt liv förändrat för all framtid. Efter de första årens kamp för att komma tillbaka, började istället började en kamp för att få ersättning och upprättelse.

Jenny Fjell. är läkaren som ställt sig på de sjukas sida mot sammhället, genom att bla starta bloggen och nätverket Resurs (Respekt för de sjukas och utsattas rätt i samhället). Hon är djupt oroad över de politiska strömningar som enligt hennes syn på saken innebär att människor som är sjuka numera får stå ut med att bli misstänkta för att vara illojala simulanter. Solidaritet mellan medborgarna gynnar både människorna och ekonomin, säger hon.
"– Vi är inte antingen starka eller svaga – vi är både starka och svaga. Det är helt okej att betala skatt om jag får chansen att utbilda mig och kan känna mig trygg när jag blir sjuk eller råkar illa ut på annat sätt. De som just nu är friska och har ett jobb ska över skattsedeln hjälpa dem som råkar vara sjuka och utsatta. Om ett år kan rollerna vara ombytta!"
Det började under senare delen av 1990-talet, när Göran Persson var statsminister. Samhällets kostnader för de sjukskrivna steg kraftigt, och det blev ett mål i sig att minska antalet sjukskrivna medborgare. Där kan inte ens Socialdemokraterna svära sig fria.

Tidigare hade ord som ”fusk” och ”bedrägeri” varit bannlysta i debatten om sjukskrivningarna. Men i början av 2000-talet dök de upp allt oftare. Nu är det istället vardagsmat.

Bloggar:,,,,,,,, ,,,utanförskap

Inga kommentarer: