torsdag 12 mars 2009

Sjuka förnedras av Försäkringskassan

Björn Öjerskog,överläkare, kirurgkliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, skriver i en insändare i Läkartidningen:

"Jag har mer än 35 års verksamhet som kirurg och behandlar nästan uteslutande svårt sjuka människor, företrädesvis med cancer i mag– tarmkanalen och inflammatorisk tarmsjukdom. Under tidigare år har det nästan ald-rig hänt att jag fått tillbaka ett intyg för komplettering och definitivt aldrig då det rört sig om just svårt sjuka människor.

Nu har emellertid någonting hänt! Jag har nyligen fått två intyg återsända med begäran om komplettering och ett svar som ska skickas till »Försäkringskassans inläsningscentral 839 88 Östersund«, dvs en adress, ingen person!?"

Det här är inget nytt för mig. Jag får varje vecka i Värkstaden höra hur människor misshandlas av Försäkringskassan. Många lever i skräck för vad Fk ska hitta på. Inte ens jag som har sjukersättning kan känna mig trygg, utan väntar bara på att sjukpensionen ska omprövas och tas bort. Det finns en gnagande oro för vad som skulle kunna hända om jag utnyttjar möjligheten att tjäna en slant. De allra flesta vågar inte det av rädsla för vad som kan hända. Nu råkar jag sitta i en valberedning i en ideell organisation som betalar arvode för möten. Ska jag då inte kunna ta emot ersättning?

Bloggar:,,,,,,,, ,,,utanförskap

Inga kommentarer: