söndag 1 augusti 2010

Nytt smärtstillande medel av snigelspott

En särskild art kägelsnäckor som lever i vattnen utanför Australien har visat sig ha oväntade användningsområden. De använder giftiga spottloskor för att fånga byten som passerar i vattnet. Forskarna har tidigare vetat att kemikalier i spottet kan användas i smärtstillande mediciner för människor. Tidigare har det emellertid varit en synnerligen omständlig procedur som kräver en injektion i patientens ryggrad. Men nu har forskare i Australien lyckats tillverka ett smärtstillande piller som kan sväljas, rapporterar Chemical & Engineering News.

I försök med råttor dämpade den nya medicinen svår smärta redan vid betydligt mindre doser än existerande mediciner. Forskarna menar att medicinen är lika effektiv som morfin, fast utan morfinets beroendeframkallande egenskaper.

Det låter bra. Hög tid att det kommer bättre smärtstillande läkemedel utan en massa biverkningar.
Bloggar: , , , , , Göteborg, , ,  ,  ryggont, ,

2 kommentarer:

caja sa...

Hej! Du skriver mycket av intresse i din blogg, jag har nu för andra gången halkat in just här och kommer nu att lägga till den i datorns bokmärkesfält ;-) Själv har jag oxå smärta sen 1 1/2 år tillbaka men nu denna varma varma sommar verkar det som om något positivt har hänt i min kropp....håller alla tummar jag kan för att det är varaktigt.

Önskar dig en bra dag//c

Kaktusblomman sa...

Hej! Kul att höra att du gillar min blogg! Alla som har långvarig smärta behöver uppmuntran och info om ny forskning. Just nu ligger jag i soffan o skiver på datorn. Inte så bekvämt för nacken,men det går en stund.

Hälsningar

Kaktusblomman