fredag 3 februari 2012

Alvedon vanliga vid självmordsförsök

Receptfria värktabletter som innehåller paracetamol, exempelvis Alvedon och Panodil, används ofta vid självmordsförsök. Inte minst bland unga, som har svårt att få tag på receptbelagda läkemedel. Antalet samtal till Giftinformationscentralen som gäller överdoseringar av paracetamol har fördubblats de senaste tio åren. Av de samtal som kommer in hamnar ämnet i topp. I fjol registrerades 1 171 samtal som gällde självmordsförsök med paracetamol.

Sedan den 1 november 2009 har tabletterna kunnat köpas fritt i vanliga butiker. Innan dess fanns de endast på Apotek där utbildad personal finns till hands.

Gunilla Wahlén är förbundsordförande i anhörigföreningen Spes. Hon är övertygad om att antalet självmordsförsök skulle minska om paracetamol slutade säljas i vanliga butiker, och om åldersgränsen på 18 år efterlevdes bättre.

"– Det är helt förskräckligt. I dag kan du på ett köpcentrum få tag på en dödlig dos inom en halvtimme om du är i en situation där du mår jättedåligt, säger hon till TT."

Det tar ofta flera dagar innan en person som överdoserat paracetamol dör eftersom paracetamol skadar levern redan vid små doser ( mer än 8 tabletter/dag). Det krävs recept för större förpackningar, och det är inte tillåtet att sälja fler än en åt gången till en och samma person. Men när Apoteket hade monopol var det svårare att snabbt få tag på många tabletter, anser Gunilla Wahlén.

Det var väl därför de protesterade på VC när jag ville ha ett recept på 100 st Alvedon. Jag har ju haft dem sedan tidigare och tänkte därför inte på att det var pga självmordsrisken. Jag tycket bara att de var allmänt griniga. Men skulle jag ta livet av mig skulle jag då inte ta Alvedon, eftersom jag har betydligt starkare och effektivare piller att ta till.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , medicin, Göteborg, , ,intressant

Inga kommentarer: