måndag 11 oktober 2010

Ont i ryggen ett rent helvete

Jag tror inte att de som är friska kan förstå vilket h-e det är att ha ont i ryggen! Att inte kunna stå eller sitta mer än 10-15 minuter och bara kunna gå korta sträckor är väldigt handikappande. Det var tex stora problem att åka sjukresor med taxi pga att man får samåka med andra patienter och då tar det ofta längre tid. det kan också vara svårt att få sitta i framsätet och luta sig bakåt,vilket är ett måste om resan tar mer än 5-10 minuter.Det ä visserligen inte livshotande men alla mediciner som man får stoppa i sig samt den stress smärtan medför belastar kroppen hårt.

Sökte färdtjänst idag för det är så jobbigt att åka bil och åka bakåtlutad när man har whiplashskador dessutom.Men förstår inte hur jag ska palla för att åka till smärtläkaren 2 tim tur och reur i morgon. Det blir att proppa sig full med panocod, korsett och ta med kuddar som stöd.

Jag har fått ställa in teaterbesök och släktmiddagar därför att jag har svårt att sitta. Om man måste lägga sig ner regelbundet är det inte lätta att delta i samhällslivet. För att inte tappa kontakten med barn och vänner har jag bjudit hem dem på fika och legat på soffan mesta tiden.

Köpte i helgen en liten tempurkudde (COMFORT PILLOW PROMESSA ) att ha i bilen samt ett svankstöd i samma material (TRANSIT LUMBAR SUPPORT BLUE ).Mer info om Tempur. De är svindyra men tur nog hade de 20% rabatt på Tempurbutiken i Göteborg.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin

1 kommentar:

Bille sa...

Hej!
Ja huva:(
Jag kan skriva under på, att det är ett rent helvete när ryggen smärtar. Har du blivit sämre igen. Förlåt min dumma fråga...har inte orkat kolla här på länge.
Kram di smärtsyster