fredag 7 november 2008

Varning för ryggskott

Varför heter det "ryggskott" egentligen? Antagligen är det för att smärtan kommer som ett skott - en blixt från klar himmel när man böjer sig framåt eller ska resa sig från sittande ställning. Så här står deti alla fall på sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Ryggskott - smärta i ländryggen
"Ordet ryggskott brukar användas när man får värk i framför allt ländryggen, det vill säga nedre delen av ryggen, som kommer plötsligt eller smygande. Ibland strålar värken ned över skinkorna och höfterna (min anm. ischias). I början ökar ofta smärtorna vid alla sorters rörelser. Sedan ökar de framför allt vid vissa rörelser och ansträngningar, till exempel när man står framåtböjd, sitter länge eller när man vrider sig."

Det står också att man ska motionera för att undvika ryggskott. en sanning med modifikation. Jag motionerar nämligen ganska mycket: pilates två ggr/ vecka + promenader flera ggr/ vecka. jag får ändå ryggskott, antagligen pga min scolios och kotförskjutning i ländryggen. Montering av ett elektriskt skrivbord från IKEA kan också ha bidagit till detta, samt att jag inte fått de vanliga blockaderna i ryggen, eftersom jag skulle träffa en ortoped för några veckor sedan. Det är antagligen så här jag skulle vara om jag inte fick blockaderna, börjar jag förstå.

Tvingas nu ställa in den planerade Stockholmsresan på lördag och får tillbringa den mesta tiden i ryggläge med kortare svängar gående. Blir illamående när jag stått en stund.

Sånt är livet. Såg ett program på TV" ikväll. "Himlen kan vänta", om unga människor som var dödsdömda pga olika sjukdomar. Men vilken livskraft och viljestyrka de hade! Då insåg jag att mina problem är ganska futtiga i jämförelse.




Inga kommentarer: