måndag 6 juli 2009

Spikmatta bra mot smärta

Spikmattan härstammar från Indien och Kina där den i tusentals år har använts av fakirer och vid meditation, yoga och avslappningsövningar. I modern tid började den först användas inom hälso- och sjukvård i Ryssland på 1980-talet, och med goda resultat i ryggen spred den sig sedan till resten av Europa.

I Sverige fick spikmattan sitt genombrott för fem år sedan då ekonomen Susanna Lindelöw utvecklade en svensk variant som alternativ till den ryska spikmattan och shaktimattan – en spikmatta med tusentals vassa piggar samlade i cirklar.

Precis som vid akupunktur tros spikarnas tryck ge ett rus av endorfiner – kroppens eget smärtstillande ”morfin”. Dessutom utsöndras hormonet oxytocin som ger lugn och ro. Mindre smärta, harmonihormoner och ett öppet sinne ska alltså vara kuren mot stress, sömnlöshet, spända muskler och spänningshuvudvärk.

Jag har en likadan som kvinnan på bilden,men klarar uppriktigt sagt inte av att ligga på den. Så vill du köpa den billigt, hör av dig! Köpte mig därför en annan som är mjukare. Men har inte riktigt vant mig vid den heller. Jag måste ha en tröja på mig, annars går det inte. Men klarar man att ligga på den är den säkert jättebra.

Bloggar: , , , , ,

Inga kommentarer: