onsdag 25 maj 2011

Nya rön om ryggsmärta

Ökad kunskap om hur olika muskler arbetar leder till effektivare träning och rehabilitering. Sjukgymnasten Martin Eriksson Crommert började därför forska i medicinsk vetenskap för att förbättra behandlingen av sina ryggpatienter. Resultaten, som presenteras i en doktorsavhandling vid Örebro universitet, kan nu omsättas i praktiken och effektivisera rehabiliteringen vid ryggproblem. De stabiliserande musklerna i nedre delen av buken har en nyckelroll.
Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , medicin, Göteborg, , intressant,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tränat styrketräning i av och till i 15 år, är tillräckligt påläst för att träna rätt, undvika förslitningar och skador. Så min bukmuskulatur är det absolut inget fel på.

Men, sjukgymnast tyckte att jag skulle köra bålstärkande sjukgymnastik för att lindra ryggvärk, och även annan sjukgymnastik också, vanlig och högrepetetiv. Inget av detta fungerande.

Jag har även testat "allt" annat också, utan resultat.

//T. Berglund

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kaktusblomman sa...

Jag förstår att du är besviken när ingen har funkat. Kanske är en operation det enda som kan hjälpa dig?

Vad som funkat för mig nu när jag inte kunnat göra något annat är träning i varmvattenbassäng(34 grader). För det behövs remiss av läkare eller sjukgymnast.Ofta tar man i för mycket. Det svåra är att öka försiktigt och succcessivt.

Anonym sa...

Efter extremt mycket slit och tjat, och försök efter försök till att antidepressiva mediciner inte hjälper mot vare sig ryggvärk, huvudvärk eller migrän. Inte heller har "Parkinsson" medicin (Norgesic), eller NSAID i olika kombinationer med protonpumpshämmare hjälpt.

Att en gång i tiden tagit saken i egna händer, införskaffat Apotekets receptbelagda smärtstillande mediciner utan recept pga att jag inte erhållit hjälp var en sak, helt ok. Jag tappade aldrig kontrollen och följde anvisningarna i FASS.

Det otroligt dumma misstaget att berätta detta för sjukvården!? Nu är jag för evigt stämplad som "missbrukare" i journalen...

Så, ett recept på Tradolan, 1 tablett max 3 ggr per dag, plus att det står måste användas sparsamt och risk för beroende!?

Om man inte är i samma situation är det nog svårt att förstå hur förnedrande och omyndighetsförklarande detta känns.

Vissa tycker nog att jag får skylla mig själv, visst det kanske jag får göra. Men det är väl ändå en j*vla skillnad på att skaffa "droger" för att berusa sig och i medicinskt syfte?

Att Sverige sedan 1978 har som mål att bli ett narkotikafritt samhälle har tagit sådana enorma proportioner och orsakar mer lidande och skada än det ska förhindra!

Vågar man ens sätta ut sin signatur, med tanke på att "Storebror" övervakar allt...

//En som tröttnat