söndag 13 januari 2013

Myten om träning

Det är dags att avliva myten om att alla mår bättre av att jogga. För var femte person är träning faktiskt negativt. I den här filmen granskar BBC myter kring träning och hälsa. Bland annat får vi veta att man inte bör träna på morgonen och att det sällan hjälper att löpträna om man vill gå ner i vikt. Med hjälp av modern genteknik och hjärnavbildning avslöjas varför alla reagerar olika på träning.Det är inte säkert att mycket träning är bra för alla.

Ny forskning visar att högintensiv träning på 20 sek x 3, tre ggr/vecka räcker för att förbättra konditionen.
Det viktigaste för att hålla vikten och sänka blodsocker och blodfett (kolesterol) är att t ex gå i trappor,promenera, sitta högst en timme och hålla sig i rörelse så mycket som möjligt.  Ni som äter LCHF borde se/läsa om den här forskningen.Höga blodfetter är inte bra! Fett som lagras runt de inre organen är farligare än underhudsfett.

Att sitta är det farligaste!Efter en timme går kroppen in i "viloläge" och blodfetter och blodsocker stiger.Så upp och rör på dig med jämna mellanrum om du måste sitta länge.

1 kommentar:

Kaktusblomman sa...

Jag testade att köra högintensiv träning ( max) i 20 sekunder x 3 när jag cyklade på testcykel idag.Det kändes jättebra och gick också mycket bättre att cykla med högre hastighet efter ruscherna.Under och efter styrketräningen kände jag mig tröttare än vanligt.

Men det är viktigt att kolla sitt hjärta (om man inte vet) innan man gör så här, tycker jag.Det är inte lämpligt för alla.