lördag 24 juli 2010

Laptop i knäet kan ge hudförändringar

Trots datortillverkarnas instruktioner att en laptop ska stå på stabilt underlag med fri zon runt om, är det vanligt att man sitter i sängen eller på golvet med sin laptop direkt i knät. Jag brukar själv sitta med den i knäet när jag ligger eller halvsitter i soffan. Inte bra!

Datorns utformning och namn (laptop = på knät) uppmanar också till placering direkt i knät. Eftersom batteri och fläktsystem hos de flesta datormodeller sitter till vänster på datorns undersida uppkommer hudföreändringarna förändringarna oftast bara på vänster lår. Har utslaget väl uppstått kvarstår det ofta i månader, även sedan man upphört med direktkontakt med värmekällan.
Erythema ab igne, som hudförändringaren kallas,  är i sig ett godartat, icke-symtomgivande tillstånd med i huvudsak kosmetiska konsekvenser. Det finns dock beskrivet som en riskfaktor för cell­atypier, skivepitelcancer och Merkelcellstumör i huden . Sheynkin et al har också i en studie uppmätt påtagligt förhöjd skrotaltemperatur hos laptopanvändare och diskuterat potentiell risk för framtida infertilitet.
 
Skärpning alltså! Ingen laptop i knäet. Tips: IKEA har en bricka för laptop med kudde med kulor under brickan. Designtorget har också en bricka för knäet som har anti-glidmatta och kan beställas från deras hemsida.
Bloggar: , , , , , Göteborg, , ,  ,  ryggont, ,

1 kommentar:

Agnetha sa...

Hoppsan, det hade inte jag en aning om. Än har jag inte fått några hudförändringar iaf, men jag tänker ha koll på det.

Kramar