onsdag 6 februari 2013

Vaginal förlossning ger mer skador i underlivet


En vanlig anledning till att kvinnor vill ha kejsarsnitt är att de vill undvika skador i underlivet. Men att snitten verkligen minskar risken för till exempel urin- och avföringsinkontinens på längre sikt är ifrågasatt.Det finns hypoteser om att det är graviditeten i sig som leder till bäckenbottenbesvär, liksom att övervikt, åldrande och andra riskfaktorer gör att skillnaden mellan förlossningsmetoderna jämnar ut sig med tiden.

– Men det gör det inte, säger gynekologen Maria Gyhagen, som skrivit en avhandling i ämnet.

Hennes slutsats baseras på en enkät där 5 236 kvinnor som fött ett enda barn i mitten av 1980-talet svarat på frågor om bäckenbottenbesvär 20 år efter förlossningen. Svaren visar att de tre vanligaste bottenbäckenproblemen förekom oftare hos dem som fött vaginalt än hos dem som fött med kejsarsnitt.Risken för urinläckage var 12 procent högre efter vaginal förlossning, medan risken för avföringsinkontinens och symtomgivande framfall var 4 respektive 8 procent högre. Framfall betyder att en eller flera av slidans väggar och bakomliggande organ buktar in i slidan.

Akut kejsarsnitt har förmodats ge mer skador på bäckenbotten än ett planerat snitt, eftersom förlossningen pågått längre. Men akut eller planerat verkade inte spela någon roll för skaderisken.

Avhandlingen visar även att risken för avföringsinkontinens går att minska genom att vidga förlossningsutgången med ett klipp i mellangården. Metoden kallas episiotomi och används numera relativt sparsamt, enligt Maria Gyhagen. Man kan fundera kring för- och nackdelarna här, säger hon.

Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi, Intressant

3 kommentarer:

Lippe sa...

Hej!
Jag steloperarede mig för snart två år sedan och har sista halvåret bara blivit sämre igen. Googlade på att ta bort skruvar efter steloperation och hamnade på din blogg, Undrar om du skulle vilja svara på lite frågor?
Vilka besvär hade du som gjorde att man misstänkte skruvarna? Blev det bättre när du tog bort dem? Jag har gjort röntgen som visade att det är läkt och att skruvarna sitter där de ska man jag misstänker ändå att det är de som bråkar. Skulle vara intressant att höra hur det gått för dig!
Lippe

Kaktusblomman sa...

Jag fick mer och mer ont, särskilt på en punkt ovanför skruvarna. Hade jätteont ett år sedan de togs bort, men nu känns det bättre sedan jag tränat postural terapi.Träning jätteviktigt även om det gör ont. Jag hade ont både under tiden jag tränade och efter,men blev ändå bättre. men börja på en låg nivå!

Lippe sa...

Tack för svar! Ska googla postural terapi ;-)