torsdag 27 januari 2011

Fokusera på annat bättre än att tänka positivt

I Tv-programmet Jakten på lyckan talar man om vad lycka är och hur man blir lycklig. Författaren Barbra Ehrenreich som skrivit boken " Smile or die" eller på svenska Gilla läget- hur allt gick åt helvete med positivt tänkande.Under de senaste trettio åren har det sociala kravet att i alla lägen vara positiv ökat. Varje problem ska ses som en utmaning och man ska se möjligheterna i allt (Ehrenreich exemplifierar med reaktioner hon själv fått på en cancerdiagnos!). Orsaker till motgångar ska sökas i den egna attityden och inte i samhället. Detta har skapat en samhällsatmosfär där allt har eller kommer att få sin lösning.

Det är så befriande att höra att det inte bara är jag som tycker att allt detta skrivande om postivt tänkande lägger skulden på individen, när det istället kan vara helt befogat att vara ledsen.

Hon tycker istället att man ska fokusera på något annat än sig själv, t ex familjen, vänner, relationer och göra det man tycker om, dvs avleda smärtan, obehaget.

Det tycker jag låter mera sunt. Varför ska jag vara lycklig därför att jag är trafikskadad tre gånger och har ont i ryggen så att jag bara kan vara på benen i några timmar per dag? Allt detta tal om positivt tänkande skapar istället krav på de som är fattiga och sjuka. Vad det istället handlar om, tror jag är att omgivningen inte orkar med någon som klagar eller deppar hela tiden. Det är väldigt jobbigt att höra på och skapar maktlöshet hos anhöriga. Därför kan man försöka fokusera på andra saker än hur ont man har eller hur dåligt man mår, för att inte vara pest för sin omgivning och må bättre själv.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin, Göteborg,

2 kommentarer:

Nonna sa...

eller kanske är det så man menar man ska via andra länkar skaffa ett positivt tänkande...nej med ryggont orkar man inte hurta på hela tiden det vet både du och jag - trots att vi gör så gott vi kan! Man får ju skärpa upp sig ibland och tänka på närstående hur kul skulle man själv tycka att det vore med en "gnällspik"? Fokuserar man på intressanta saker så glömmer man sin situation till viss del - men det är väl inget nytt????
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Har du tänkt på hur vi pratar om sjuka som är hurtiga och inte klagar och motsatsen? Som patient blir man inte heller populär om man klagar.

Jag tycker att man ska ha rätt att tycka att allt är åt h....e om allt går åt skogen och man bara blir sämre och sämre.

Kram!