tisdag 11 januari 2011

Står snart inte ut!

Är så trött på denna eviga smärta i nacke och rygg som bara blir värre och värre! Detta är det värsta året i mitt liv. Helt bortkastat.Jag har inte kunnat gå på bio, teater, äta ute eller gå på andra offentliga tillställningar. Orkar knappt umgås med mina barn och fick lämna återbud till min bror och svägerska som skulle kommit till nyår. Livet är pest just nu och ibland önskar jag att jag inte ska vakna efter operationen när skruvarna i ryggen ska tas bort. Vad är det för liv att ligga på soffan hela dagarna och inte våga gå ut när det är halt?Smärtan kanske dessutom blir ännu värre efter operationen? Vad vet jag? Det är inte ens säkert att det är de som är problemet....

Fick massor med sprutor hos smärtläkaren innan jul,men smärtan blev bara värre.

Efter nyår gick jag på några lektioner i Alexanderteknik. Det kändes jättebra att få lära sig ett nytt rörelsemönster och jag blev medveten om hur jag spänt axlarna och skjutit fram hakan när jag sitter/står och går. Jag har också fått lära mig ett nytt sätt att gå i trappan och sätta/ställa mig. Jag behöver t ex inte titta ner hela tiden och använder benen mer. Problemet är att jag fått jättemycket muskelvärk , antagligen pga den ändrade hållningen. Men försöker i alla fall stretcha bröstryggen, armar, ben och rygg så mycket som möjligt.Man stelnar ju ihop när man ligger så mycket som jag gör.Jag ska också ligga på golvet med uppdragna ben och två tunna böcker under huvudet under 15-20 minuter per dag. Jättebra för att släppa på muskelspänning i nacke och rygg.

Äter nu dolcontin(långtidsverkande morfin) + alvedon och ibland paraflex mot smärtorna,men det har inte så bra effekt.Bäst effekt har alla tillsammans.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin, Göteborg,

3 kommentarer:

Nonna sa...

Tänk jag har känt på mig att du inte mår så bra. Så skönt att veta att du ska få hjälp.
Vi ryggdrabbade kämpar som galningar för ett värdigt liv, vi slåss mot väderkvarnar ibland. Hoppas så innerligt att det är skruvarna som ställer till det för dig och att du kan få hjälp med det nu, med ny operation.
På måndag kl 09.00 träffar jag min ortoped för att ta ställning till stabiliseringsopertion - liknande den du gjort. Min rygg (ovanför skadorna) ser inte ut att klara det men det ska vi prata om då och jag skriver sen.
Tror du ska "ta risken" du kommer att bli bättre!
Kram Nonna

Bille sa...

Stackars dig, så jobbigt du har. Kan det inte få va din tur för operation snart. Klart att det blir bättre när skruvarna är borttagen. Du måste tro på det, annars blir det inte bra, framför allt ge inte upp.
Sänder tröstande kramar./ Bille

Kaktusblomman sa...

Tack för ert stöd! Det går upp och ned, när jag använder korsetten går det lite bättre.Ringde spine-center igår och op.koordinatorn sa att hon skulle se vad de kunde göra för att jag skulle få komma så snart som möjligt.Det är som att välja mellan pest och kolera.

kram