onsdag 19 januari 2011

Skrota begreppet whiplashskadad

Personskadeförbundet RTP driver frågan att begreppet whiplash ska skrotas. De menar att begreppet whiplash inte beskriver den egentliga skadan som sitter i nacke och rygg, utan endast det bakomliggande skadevåldet.

Ingen annan skada beskrivs på samma sätt inom vården. Det kan liknas
vid att kalla korsbandsskador (som vanligen orsakas av fotbollsspelande) för ”fotboll”. Patienter som säger att den har en whiplashskada kan stöta på problem. Detta eftersom många inom sjukvård,försäkringsbolag och rättsinstanser uppfattar whiplash som något mystiskt, som de inte ens tror finns.

Personskadeförbundet RTP har därför beslutat att själva sluta använda begreppet, och istället säga nack- och ryggskada. I det fall det behöver förtydligas lägger man till ”till följd av whiplashrelaterat
våld”. De uppmanar alla andra att göra detsamma.

Jag instämmer! Folk tittar konstigt på mig när jag säger att jag är whiplashsskadad, så jag brukar säga trafikskadad istället.

Bloggar: hälsa, sjukvård, sjukdom, smärta, kronisk smärta, samhälle, sjukskrivning, värk , värk, medicin, Göteborg,   intressant,

Inga kommentarer: