Nu duggar larmen om Försäkringskassan tätt. Ena dagen är det JO-anmälningar, nästa dag är det personalen som går på knäna. Personalen otrivs, de får ständigt höra glåpord från de sjuka och förhållningsregler från cheferna. Så här säger en anställd
som har jobbat vid Försäkringskassan i cirka 20 år till Aftonbladet:
"– Jag är så trött på att vi som arbetar på Försäkringskassan hela tiden får kritik för att vi verkställer det våra folkvalda politiker har bestämt att vi ska göra. Vi sitter inte själva och hittar på allt eftersom. Det blir inte lättare när de folkvalda politikerna också kritiserar oss för att vi strävar efter att efterleva de lagar och regler de beslutat om, konstaterar hon. När jag började på Försäkringskassan så hette det att vi skulle hjälpa människor i livets alla skeden. Numera ska vi helst inte svara i telefon, inte ta emot några besök och helst inte betala ut några pengar heller. Ingen av dem som har arbetat i några år trivs med hur det har blivit. Vi skulle ju finnas där för att hjälpa människor! "
När det gäller beslut så får de anställda höra från ledningen att alla kunder vill ha ett snabbt beslut hellre än rätt beslut! Till följd av det måste handläggarna slopa vissa kontroller, vilket leder till problem för både Försäkringskassan och dess kunder. Det blir mycket fel i beslut och det tar otrolig tid när de sedan skall rättas till. Detta är ett annat perspektiv än de sjukas, som visar att regeringen inte tar sitt ansvar! De anställda på Fk har en ohållbar situation och snart ökar sjukskrivningarna där också!
hälsa
sjukdom
smärta
samhälle
politik
sjukförsäkring
ekonomi
försäkringskassan
alliansen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar