måndag 5 oktober 2009

Generalhäxans sjuka friskreform

Nu talar "Rikshäxan" Husmark om hur många som blivit "friska" av Regeringens åtstramningar. Hon kan omöjligt förstå varför sjukskrivna och förtidspensionärer protesterar mot att deras livskvalitet försämras och ekonomiska grund försvinner. Den som kanske bara kan arbeta 10-20%, kan inte försörja sig och hamnar utanför socialförsäkringssystemet . Man måste tex arbeta minst 17 tim/ vecka för att få tillgodoräkna sig pension.

Den som mot alla odds lyckats skaffa sig ett arbete, trots lågkonjunkturen och krav från arbetsgivarna att du ska prestera minst 100 %, blir förmodligen istället sämre i sin sjukdom av att att inte kunna träna och vila som tidigare. Att träna fför att inte bli sämre tar mycket tid och funkar inte om man är dödstrött när man kommer hem från jobbet. Det medför i längden sämre livskvalitet för den enskilde och högre kostnader för samhället, därför att sjukvårdskostnaderna och socialbidraget kommer att öka.Sociaalbidraget kommer att vara enda alternativet för den som inte orkar arbeta, men inte har en livshotande sjukdom. Vad som retar mig mest är att den självgoda Alliansregeringen tror sig veta vad som bäst för landets alla sjuka! Vi ska ut och jobba för att finansiera skattesänkningarna.
sjukskrivningar

6 kommentarer:

litentanta sa...

Hej på sig Kaktusblomman!

Jag är också en av de här 54 000 långtidssjukskrivna som antagligen hamnar helt fel när min sista sjukersättningsperiod går ut i maj 2010. Är en sån lite halvkrånglig en, eller det beror helt o fullt på hur man ser det, men säkert en handfull för försäkringskassan när jag har en bland-diagnos.

Lite diskbråck i nacken o kronisk värk lite överallt, ramlade ner i en djup depp, rent förståeligt, då jobbet var mitt LIV och toppade med en gnutta epilepsi... Vet faktiskt inte hur de ser på mig numer, gissar nästan på att de kommer att blanda ihop psykdiagnosen, depression osv, med min neurologiska diagnos, det vore ju det ultimata för dem... En "inbillad" psykiskt baserad epilepsi - vad kan inte vara bättre att skicka tillbaka ut i arbetslivet?

Jag är en 41-årig tanta som varit hemma i 8 och 1/2 år, tappat akassan och ligger helt snett i pension osv, men jag arbetstränar dock stenhårt just nu! (för tionde gången kanske...) och har klarat mig skadefri sen april så kanske finns där hopp, synd bara att man inte har de där synliga handikappen kan jag tänka i mina svarta stunder.. Hela jag är ju en vag "diagnos" som ingen ser utan man antingen får tjata in eller bara vara tyst och kämpa fast hjärnan är seeeeeeg av epmedicinerna och...ja, man har ont...

Vilket gnällinlägg det blev här då, var inte meningen, tänkte bara säga att det var skönt att hitta av din blogg, här kommer jag att hänga och en liten länk från min sida blir det också även om jag valt att inte prata så mycket om det här där, där svamlar jag mest och kanske pyser över nån gång, men inte så ofta. Med dotter och moder som eviga läsare vill jag inte bre ut mitt mående i deras ansikten, jag är ju en sån som KAN själv osv.

Ja, svammel från en trött arbetstränande tomte blev det, ska försöka att inte dra iväg såhär i framtiden ;-)

Lev och må!

Lorei sa...

Det är lite otäckt hur en människa kan vara så okunnig om vad hon egentligen har beslutat om. Som dels kroniskt sjuk och dels arbetande åt ett av våra stora fackförbund har jag fler vinklar på den människan är många andra. Som sagt, jag blir i det närmaste rädd, när jag hör henne öppna munnen.

Ingela sa...

"Generalhäxa" var en ypperlig beskrivning av henne. Försöker vanligtvis undvika personpåhopp, men "Generalhäxans" och Axéns (vad kan man förresten kalla honom?) standarduttalanden är allt för mycket lögner och ett påhopp på alla sjuka.

Jag har upprepade gånger på diverse olika sätt försökt få klarhet från dem vad vi som går från sjukersättning kommer att få i pengar om vi (mot all förmodan) beviljas sjukpenning om vi inte orkar "introduktionsprogrammet". Christina satt faktiskt i morgonprogrammet och lovade just det - att de som inte orkar skall få sjukpenning. Som det nu är blir det dock ingenting ändå om man kommer från sjukersättning, eftersom man då är nollad i SGIn som sjukpenningen beräknas på. Konstigt att hon missar att förklara hur det skall gå ihop om de vill lugna oss.

Förresten, jag tror inte de tror sig veta bäst för landets alla sjuka. De vet bara bäst för den egna och sina gelikars plånböcker. Tvekar inte att offra 50000 sjuka för att få några hundra- eller tusenlappar extra varje månad!

Kaktusblomman sa...

Stackars er! Jag lider verkligen med er som har råkat ut för Regeringens åtstramningar och misstro mot de sjuka och arbetslösa. Vi är bara parasiter och fuskare som ska sättas åt.Men vi får sätta åt (av) dem när det blir val. Jag kan inte tänka mig att de röd-gröna är lika elaka.I Nätverket Resurs kan ni få stöd av andra i er situation.

Kramar til er alla!

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kaktusblomman sa...

PS Som sjukpensionär får jag betala 1300:- mer per månad än min man som arbetar. Är det rättvisa?

Jag har dessutom bara 60% av den inkomst jag hade när jag arbetade.