torsdag 14 januari 2010

Mari-Loise tog sitt liv när sjukpenningen drogs in



Med stöd av regeringens nya sjukregler miste Mari-Louise sin sjukpeng - trots att hennes läkare föreslagit en förtidspension.Två dagar efter att hon fått brevet med beskedet från Försäkringskassan tog hon sitt liv.

I Flera år hade Mari-Louise kämpat för att ta sig tillbaka till arbetsmarknaden. Både fysiska och psykiska krämpor hade flera gånger lett till långa sjukskrivningar. Till slut blev hon djupt deprimerad pga sin sisituation.

Uppdrag Granskning kollade med Arbetsföremedlingen vilka slags jobb hon kunnat ta med hänsyn till sina skador och sjukdomar.Deras jobbförslag var att hon skulle vända papper - eller hålla upp en dörr. Men sanningen var att hon skulle inte ens fått jobb hos McDonalds om hon levt.
Uppdrag granskning ringde nämlingen upp olika arbetsgivare och frågade om de hade något jobb för en kvinna i hennes ålder (61år) och sjukdom.

Försäkringskassans handläggning är under all kritik. De skickade ett brev till henne med beslutet om avslag istället för att kontakta hennes läkare.Han hade skrivit i sjukintyget att hon absolut inte var arbetsför.

Men som vanligt skyller Alliansen ifrån sig och säger att det är bättre än tidigare när folk blev sjukpensionerde och att de inte fick någon rehabiliteing. Men då blev man i alla fall inte förföljd och ifrågasatt som idag. Jag fick själv otaliga behandlingar av sjukgymnast och anpassat arbete på halvtid samt arbetspröving innan jag fick pensionen. Det var ändå psykiskt påfrestande att vara sjukskriven och inte orka arbeta som tidigare samtidigt som man skulle hantera smärtor och andra symtom. Att vara tvingad till nya läkarbesök för att förnya intyget var också stressande.

Varför behandlar Alliansen sjuka på detta omänsliga sätt? Jo, för att kunna sänka skatten! Försäkringskassan lägger allt ansvar på de sjuka och säger att de är arbetsföra utan att behöva ange vilket jobb de i så fall skulle klara. FK behöver heller inte bry sig om den sjuke är anställningsbar. Jag menar vilken arbetsgivare vill anställa en 50-60 åring som har varit långtidssjuk? Nej, vi ska konkurrera med arbetslösa som är unga och friska!

Jag har full förståelse för Marie-Loises beslut att förkorta sitt liv. Jag hade själv de tankarna när jag fick vänta på Försäkringskassans beslut om sjukpension i ett över år och fick leva på min man, samtidigt som jag hade ständig smärta. Jag hade t ex inte råd att köpa nya vinterskor eller hälsa på mina föräldrar som bor på annan ort. Vad är det för liv om man ska leva på socialbidrag?

Bloggar: , , , , ,, , alliansen, moderaterna, Fredrik Reinfeldt, utanförskap ,sjukförsäkringen,sjukskrivningar, Göteborg, , , långtidssjukskrivna, sjukskrivning

Inga kommentarer: