torsdag 22 april 2010

Ny migränmedicin

Det nya läkemedlet Telcagepant bygger på en helt ny princip för behandling av migrän. Medicinen bromsar en peptid som kallas CGRP som frisätts i hjärnan vid migränattacker.Telcagepant är lika effektivt som dagens migränmedel, som kallas triptaner, Zomig, Imigran och Maxalt. Men det nya medlet har färre biverkningar visar flera studier som är finansierade av läke­medelsföretaget. De vanligaste biverkningarna är muntorrhet, yrsel och illamående.Dessutom visar studier att hos ett fåtal personer som har tagit medlet dagligen i förebyggande syfte har levern påverkats. Det verkar som om medlet bara ska användas akut vid migrän­anfall. Förhoppningsvis kan grupper som inte kunnat ta de andra medicinerna ta detta istället pga att det inte har samma kärlsammandragande effekt.

De som haft migrän vet hur handikappande det är. Jag minns hur det var: Huvudvärken kom alltid när jag skulle vara ledig eller göra något kul. Många gånger har jag fått medicinera mig för att kunna göra det jag vill och istället känt mig trött och konstig. Eller också har jag legat utslagen av smärta i ett tyst, mörkt rum och kräkts så fort jag vridit på huvudet. Skönt att slippa det!

Bloggar: , , , , , , , medicin, läkemedel, läkemedelsindustrin

Inga kommentarer: