måndag 3 augusti 2009

Botox testas mot depression

Jag vet inte vad jag ska tro?Enligt Sunday Times testar forskarna om Botox kan ha effekt mot depressioner. De tror att vissa känslor kan mildras om patienten inte kan lägga pannan i djupa veck. Det kan lura hjärnan att tro att det inte finns något att oroa sig för. Därför testas nu Botox som en alternativ behandling för depression.

I ett inledande försök testades Botox på tio deprimerade personer. Efter två månader rapporterade nio av dem att de inte längre var deprimerade och den tionde mådde bättre än innan. Botox är ett nervgift som injiceras i pannan. Det försvagar tillfälligt de muskler som används för att rynka pannan.

Jag är skeptisk till att Botox skulle ha den effekten. Jag har då inte märkt något sådant och har fått Botox i flera år för min huvud- och nackvärk.

Bloggar:
, , , , gnäll ,värk

Inga kommentarer: