måndag 25 maj 2009

Nytt förslag föreslår stopp för att anmäla misstag i vården

Patientsäkerhetsutredningens förslag att stoppa möjligheten att anmäla misstag i vården till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) får hård kritik i flera remissvar. I utredningen föreslås att patienters och anhörigas möjlighet att anmäla enskilda sjukvårdsanställda för fel och brister i vården till HSAN tas bort. Istället är det Socialstyrelsen som ska ta över denna verksamhet med generaldirektören som högsta instans. Anmälningar från allmänheten ska sändas till Socialstyrelsen som ska utreda händelsen internt och inrikta sig på att finna systemfel som kan förändras och på så sätt öka säkerheten i framtiden. Avsikten är att inte jaga ”syndabockar” och straffa enskilda yrkesutövare.

Kritikerna menar att det kommer att bli mer polisanmälningar istället. Jag tycker också att det är fel. Jag skulle själv vilja anmäla vården t ex för att de inte behandlade mina ständiga urinvägsinfektioner så att det blev kroniska. Istället för att ta bort den hormonspiral jag hade , behandlades jag med penicillin i flera år. Till slut blev bakterierna resistenta.

Bloggar: , , , , ,

Inga kommentarer: