söndag 2 maj 2010

Bojkotta apotek som ägs av riskkapitalbolag

Nettoomsättningen ökade med 3,2 procent för de apotek som företaget fortfarande äger.

Men totalt sett minskade Apotekets omsättning inte oväntat, eftersom företaget successivt blev av med hundratals apotek under det första kvartalet. Nettoomsättningen för första kvartalet var 8,1 miljarder kronor, mot 10,6 miljarder året innan.

Som skattebetalare tycker jag det är bra att Apotek som ägs av staten går med vinst. Jag vill inte stötta riskkapitalbolag genom att hämta recept och  handla på Apotek som ägs av ett riskkapitalbolag, som många av de privata Apoteken gör. Gör likadant du också! Även om det bara är en sk. shop kan man beställa medicin via telfon och hämta dem nästa dag. Det går också att beställa personligen och hämta nästa dag.

Läs också artikeln i Dagens medicin om omstruktureringen av Apoteket som Regeringen har beslutat om : 2,4 miljoner till OAB:s vd

Bloggar: , , , , , Göteborg, ryggont, ont i ryggen, ischias, värk, , , alliansen, moderaterna, Fredrik Reinfeldt,

1 kommentar:

Lenas Värkstad sa...

Vad gör man som i mitt fall då staden bara har ett apotek? Inga valmöjligheter här inte.

Dessutom så har jag en medicin som apoteket inte har i lager, tidigare kunde man ringa och be att de skulle ta hem det åt mig. Nu går inte det längre, jo om jag vill åka till nästa stad för att hämta mina piller, då går det bra. Som det är nu så måste jag först till apoteket för att beställa varan, sen ca 2-3 dagar senare dit för att hämta ut den. Jobbigt och onödigt, tycker jag.

Du gör ett bra jobb med din blogg som tar upp saker som är fel i vården.

Kram Lena